Mitchtell&Johnson GL2
- Autor: Daniel Březina
Značka Mitchell&Johnson nepatří mezi kdovíjak zavedená jména ve světě hi-fi techniky, ale funguje v Londýně od roku 2012, takže nějakou historii za sebou už přeci jen má. Na poměrně malou společnost má v nabídce poměrně široké spektrum produktů - jsou tu zesilovače, CD přehrávače, přehrávače síťové a další, největší "díru do světa" firma prozatím udělala se svou nabídkou sluchátek. Zejména proto, že třeba kombinují klasické kónické reproduktory s elekrostatickými.
Právě takovou kombinací se může pyšnit i model GL2, což jsou dle slov výrobce "lehká a mobilní sluchátka". GL2 mají pěkné mušle z pravého ořechového dřeva, z vnější strany jsou ukončeny plnou oválnou hliníkovou plochou, která slouží jednak jako styk s kovovým týlním mostem, jednak slouží i jako indikace, že sluchátka jsou uzavřená. Mušle se opracovávají ručně a zvolený materiál prý podporuje přirozenost reprodukce.
Hliníkový týlní most má jen trochu polstrování, vzhledem k nepříliš velké hmotnosti sluchátek ale není problém s komfortem nošení, mušle se dají poměrně daleko vysunout a sluchátka se tak přizpůsobí i větším hlavám. Kontakt s ušima zajišťují poměrně bohaté náušníky z umělotiny, které ovšem dobře sedí, pruží a nechávají uším poměrně dost prostoru.
Každopádně celkové zpracování - včetně detailu jako je pěkný odpojitelný kabel s 3,5 mm jackem - působí důstojně vzhledem k ceně.
Kouzlo, na které firma vsází, je ale skryto uvnitř mušlí - jde o kombinaci 4 cm kompozitního širokopásmového měniče se středovou kopulkou a nevelké plošky elektrostatického reproduktoru. Ten druhý jmenovaný je pak zabudovaný v náklonu 20 stupňů, aby se osy obou protnuly na žádoucím místě. Dělící frekvence mezi reproduktory je nastavena na úroveň 4 000 Hz, takže jde vlastně o poctivě dvoupásmová sluchátka.
Zajímavé je, že firemní technologie elektrostatického řešení Electrostatz nepotřebuje k provozu vysoké napětí, které nutí uživatele u běžných ESL modelů používat zesilovač. GL2 (a ani ostatní sluchátka firmy) to nepotřebují, protože ač jde stále o tenounkou a lehounkou membránu mezi dvěma statory, audio signál prochází přes step-up transformátor a membrána samotná je nevodivá a místo napětí je tu přítomný trvalý náboj.
Výrobce u nich udává frekvenční odezvu 12 - 45 000 Hz, impedanci 32 ohm a celkové harmonické zkreslení (bez udaných podmínek) pod hranicí 0,5%.
GL2 jsme měli možnost poslouchat na OPPO UDP-205, na Teac NT-503 ale třeba i na výstupu z iPhone 6 či přes Apogee Groove a Chord Mojo. Srovnávali jsme se beyerdynamic Amiron home, Sennheiser HD 26 Pro nebo Koss Porta Pro CZ či Porta Pro Wireless a dalšími.
Pusťte si "Pink Panther Theme" ("Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134) a úvodní veleznámou basovou linku si opravdu užijete. Sluchátka nabízí totiž za dané peníze super bas - hutný, broukavý, robustní a přitom už pěkně propracovaný. Bohatý a barevný spodek je spíše kulatý, nepostrádá ale sílu a každý tón působí precizně zakomponovaným dojmem. Líbilo se nám, že přes měkkost a poddajnost máte stále pocit více než dostatečné pevnosti - není to ještě sluchátkový top-end, ale na vlastně v dnešním světě zaplatitelná sluchátka odvádí GL2 výtečnou práci.
I ve středu frekvenčního pásma působí GL2 solidně čistý, dobře čitelným dojmem - vokály Anguse a Julie Stonových v "I´m not yours" ("Groove Into Bits Vol. 2" | 2014 | STS Digital | STS-6111132) jsou znělé, energické a mají takový ten vjem tělesnosti, že to není pouze éterický hlásek přicházející z jediného bodu. Možná, že Mitchell&Johnson nenabízí v modelu GL2 úplný etalon transparentnosti, ale přesto jsou vokály zřetelné a srozumitelné a právě díky energii k nim máte při poslechu pocitově blízko - právě tady padne po nějakých 100 hodinách rozehrávání ona bariéra jisté zabalenosti a tuposti, kterou byste se neměli nechat po vybalení vyděsit.
Cinkot a chřestot perkusí v "The Drum Shop" ("The Absolute Sound Reference Vol. 2" | 2016 | STS Digital | STS-6111152) profituje velmi významnou měrou z přítomnosti elektrostatického tweeteru - ten je totiž mimořádně rychlý, skvěle prokresluje a odděluje jednotlivé tóny; přitom ale nepůsobí svým charakterem nějak odtrženě ani zbytečně étericky, tvoří s masivnějším zvukem středobasu velmi rozumný celek. Je pak vysloveně výtečný co do schopnosti přenést energii úderu do činelu, tóny jsou krásně zřetelné, dění je skvěle propracované a cítíte, že zvuk nekončí u 20 kHz a nic se tu netají.
Dostatečnou razanci a dynamičnost je třeba i přes nízkou impedanci v GL2 přeci jen trošku probudit - ač by to u sluchátek této kategorie měla být vlastně samozřejmost, tak Mitchell&Johnson si jednoznačně zaslouží dedikovaný sluchátkový zesilovač, ať už nějaký stolní, nebo zakluklený do řádného mobilního přehrávače. Pak si užijete i dramatické špičky v "Gun Battle" Aarona Coplanda ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139), kde sluchátka nabídnout dost zvuku co do objemu, nabídnou jistotu a pocit fyzické důraznosti. Se správným partnerem pak v celém pásmu reagují dostatečně rychle a rána je skutečně rána.
V "Don´t cry it´s only rhythm" z dílny Grace Jones ("Extended Dynamic Experience 1" | 2015 | STS Digital | STS-6111143) zjistíte, že středobas nabízí zvuk dobře čitelný, byť nijak šokujícně transparentní - prostě dobře kontrolovaný a dobře prokreslený, bez výhrad v dané cenové hladině. Co ale je opravdu excelentní, to je práce s lehkostí a svižností hrající elekrostat, vykreslující i ty nejjemnější nuance. Celkově pak sluchátka nemají ambici stát se monitory s dokonalou přesností, ale sází spíše na dobrou organizaci a jakousi celistvou uvolněnost s dostatkem po všech stránkách - detaily tak nejsou do vašich uší hrnuty, ale když je zatoužíte zkoumat, jsou k dispozici.
Patrně opět hlavně dvoupásmová koncepce pak pomáhá zdůraznit i dojem vzdušnosti v "Thus saith my Cloris brite" ("The Absolute Sound Reference Vol. 3" | 2017 | STS Digital | STS-6111164) - lokalizace nástrojů tu byla dobrá, zvuk nesevřený, ale ani nějak nad rámec třídy opouštějící "sluchátkovost", tedy dění definované roztečí mušlí.
Temná a bohatá "Vuolgge Mu Mielde Bassivarrái" od Mari Boine ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149) byla snadná na poslech, s překvapivou silou v mocných basových vlnách i dobře načrtnutým, výrazným a přitom do celku zakomponovaným vokálem. Když přidáte na hlasitosti, sluchátka získají trochu otevřenosti navrch, ale i jinak je hudba přes vší robustnost a energii dobře čitelná, je to přednes plynoucí a neunavující, nepoutající pozornost k nějaké technické stránce, ba naopak vás sluchátka nechají brouzdat hudbou dle momentální nálady, aniž byste připadli na myšlenku, že tohle vám zrovna takhle nesedí.
Ačkoliv značka Mitchell&Johnson není žádnou hvězdnou stálicí sluchátkového světa, odvážila se pustit do kategorie už ne úplně levných sluchátek a....a ono to vyšlo. GL2 jsou pěkně zpracovaná a hlavně pěkně fungující sluchátka a báli-li byste se snad lehce nesourodé kombinace velmi svižného elektrostatického vysokotónového a takového řekněme masitého středobasového reproduktoru, můžete obavy odložit - jejich spolupráce je velmi dobrá a všechno k sobě pasuje. GL2 se nesnaží uhranout vás nějakou monitorovou detailností nebo fascinující transparentností, ale zato mají homogenní, barevný, od basů až po výšky nebojácný, nekousavý a neúnavný zvuk, který vám nepokazí ani to, že si na něj počkáte prvních 100 a více hodin. Celkově pak jsou GL2 naprosto plnohodnotnými soupeři renomovaných znače, jasnější výšky, úderný bas a obecně příjemný zvuk z nich pak činí důstojná a zábavná sluchátka z kategorie těch už dospělých.
Kč 8 990,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ pěkný vzhled
+ velmi dobré výšky - rychlé, detailní a lehké
+ na danou cenu příjemně koherentní zvuk
+ výtečně konturovaná basová složka
+ dobře fungující navázání dvou pásem a různých typů reprodutkorů
ZÁPORY
- extrémně dlouhá doba rozehrání (klidně týden nonstop hraní)
- mušle jsou trochu mělčí, než by mohly být