Novinky , Strana 7

Cambridge Audio DacMagic 100

Cambridge Audio DacMagic 100

Cambridge Audio DacMagic 100

Cambridge Audio DacMagic 100 - menší bratříček převodníku DacMagic Plus.

Po uvedení inovovaného převodníku DacMagic Plus, který nahradil svého slavného, o čtyři roky staršího předchůdce DacMagic, rozšiřuje Cambridge Audio rodinu svých převodníků o menší a levnější model DacMagic 100. Ve Velké Británii nejprodávanější hi-fi značka tak nabízí alternativu ještě širšímu okruhu zájemců o radikální zlepšení kvality hudby, přehrávané z počítače a dalších digitálních audio zařízení. Je obdivuhodné, kolik technologií se podařilo vývojářům z Cambridge Audio vtěsnat do tak malého přístroje. Stačí připojit jakékoliv zařízení s digitálním audio výstupem, jako jsou Blu-ray přehrávače, PC, počítače Apple, televizory, set-top boxy, dokovací stanice pro mobilní telefony a tablety a DacMagic 100 přetransformuje jejich zvukový signál, což se výrazně projeví na zlepšené kvalitě zvuku a snížení zkreslení. Z každého z těchto zařízení dokáže DacMagic 100 vyextrahovat skutečný hi-fi zvuk.

Použití nového DA převodníku Wolfson WM8742 umožňuje zpracování audio souborů v nekomprimované studiové kvalitě (až 24 - bit/192 kHz), převodník pracuje v asynchronním režimu s plnou podporou 24-bit/192kHz obsahu. Připojení přístrojů je možné pomocí USB audio vstupu (v rozlišení 24-bit/96kHz nebo až 24-bit/192kHz, pomocí Cambridge Audio ovladače, který je zdarma k dispozici na webových stránkách výrobce), optického TOSLINK konektoru a dvou S/PDIF konektorů, což zajišťuje převodníku DacMagic 100 spolupráci prakticky s jakýmkoliv stávajícím digitálním zdrojem. Připojit je možné až čtyři zařízení současně. Nastavení je neuvěřitelně jednoduché. Digitálně analogový převodník DacMagic 100 tak představuje cenově velmi efektivní způsob zlepšení kvality všech zdrojů digitální hudby. Pro výstup signálu slouží kvalitní zlacené RCA (cinch) konektory.

Celkovové šasi přístroje s kartáčovaným hliníkovým čelním panelem je k dispozici v černém nebo stříbrném provedení.

Cena s DPH: 
6.990,- Kč
 
Teac: dva nové Hi-Res audio komponety

Teac pokračuje v rozšiřování nabídky o audio komponety, které jsou určeny pro náročnější posluchače a Hi-res audio. Teac UD-503 je nový USB DAC/ sluchátkový zesilovač a pod označením NT-503DAC se skrývá USB DAC/síťový přehrávač hudby.

TEAC UD-503 (11).jpg
Teac UD-503

Sluchátkový zesilovač Teac UD-503 bude mít duální mono architekturu pro pravý a levý kanál. Je osazen D/A převodníkem AKM Verita AK4490, který podporuje soubory DSD až 11,2 MHz a PCM audio do 32-bit/394kHz a nabízí plně asynchronní USB režim. Toto zařízení má primárně sloužit jako sluchátkový zesilovač nebo zdroj signálu pro aktivní reproduktory, nicméně nechybí ani analogový RCA vstup. Cenově by se mohla novinka pohybovat kolem 22 000 Kč.

150915_nt-503-_top.jpg
 Teac NT-503DAC

Teac NT-503DAC má nabídnout nejen přímé přehrávání Hi-Res audia z USB vstupu, ale také možnost přehrávání hudby ze síťového úložiště (PC či NAS), a to soubory DSD 5,6 MHz a WAV/FLAC 24-bit/192kHz. Součástí výbavy má být i digitální tuner DAB/DAB+, Bluetooth aptX, ale také podpora on-line služeb, jako jsou Spotify, Denzer, TuneIn portál. Výrobce slibuje opět špičkový sluchátkový zesilovač pro sluchátka až do impedance 600 Ω. Cena? V Anglii 950 liber, což odpovídá částce kolem 30 000 Kč.

Zdroj: WhatHiFi / 

Zesilovač a repro: pravidla párování
Jaké kombinace se zesilovačem jsou vhodné a které jsou špatné? Jakou citlivost a impendanci mají mít reprobedny? To a ještě více zde.

Pro bezpečné a dobře hrající kombinace zesilovače a reprosoustav existuje pár základních pravidel, kterých je třeba se při výběru jednotlivých komponentů držet. Reprosoustavy jsou pro zesilovač komplexní zátěž, jak velká, to záleží na výběru. Která pravidla je tedy dobré dodržet při nákupu jednotlivých komponentů? Rozhodně je jedno základní pravidlo, zvolenou kombinaci vždy prakticky vyzkoušet v provozu, což seriózní prodejce rád nabídne.

uvod.jpg

Tři pravidla pro reprosoustavy

Pravidlo 1.

Jak jsme si v druhé části teorie reprodukce zvuku naznačili zásadní vlastnosti reprosoustav jsou citlivost, příkon a impedance. O citlivosti se dá říci, že čím je vyšší, tím lépe, hodnoty citlivosti nad 92dB/m/W jsou pro domácí zesilovač výborné, nad 88db/m/W dobré, pod 84dB problematické.

Pravidlo 2.

Jmenovitý příkon by měl být v harmonii se zesilovačem, tedy podobný jako má zesilovač jmenovitý výkon. V ideálním případě pro domácí poslech postačuje 100W na 8 ohmů, nižší příkony nezaručí reálnou dynamiku reprodukce. Ale pozor, důležité je aby u třípásmových kombinací byl hlavně středotónový reproduktor dostatečně zatížitelný, protože přirozený hudební signál má totiž právě v oblasti nižších středních tónů nejvíce energie.

obr0.jpg 
Rozložení akustické energie přirozeného hudebního signálu

Pravidlo 3.

A jmenovitá impedance? Patrně je optimálních 8 ohmů, minimum podle normy by tedy mělo být do 10% pod touto hodnotou, ale většině zesilovačů nebude dělat problém ani minimum okolo 5 ohmů. 6 ohmové reprosoustavy jsou jen alibibisticky označené 8 ohmovky. J U jmenovitých impedancí 4 ohmy hrozí minimální hodnoty i pod 3 ohmy, kde už v lepším případě bude zesilovač zapínat ochrany, v horším shoří koncový stupeň. U reprosoustav se 16 jmenovitými ohmy může případně nastat problém s nedostatečným výkonem zesilovače do této zátěže a jeho zkreslováním hudebního signálu, což by zejména výškové reproduktory mohlo poškodit. Na následujících obrázcích můžeme vidět různorodost naměřených impedančních charakteristik reprosoustav.

obr1.jpg 
Obr. 1) Standardní 8 ohmová reprosoustava
obr2.jpg 
Obr. 2) 4 ohmová reprosoustava, která díky minimu 3 ohmy už může některým zesilovačům značně zatopit
obr3.jpg 
Obr. 3) Velmi problematická kombinace subwooferu a elektrostatického panelu, kde impedance klesá i pod 2 ohmy

Dvě pravidla pro zesilovač

Pravidlo 1.

Jmenovitý příkon reprosoustav by měl být v harmonii se zesilovačem, tedy hodně podobný jako má zesilovač jmenovitý výkon. V ideálním případě pro domácí poslech postačuje 100 watový zesilovač do zátěže 8 ohmů nebo případně 200W do 4 ohmů uvedených výrobcem, ideálně však nezávisle naměřeným.

Pravidlo 2.

Je nanejvýš vhodné, ať zesilovač snese co nejnižší impedanci připojených reprosoustav. Je jasné, že 1ohm je téměř elektrický zkrat a do této zátěže bude ochotně hrát opravdu jen minimum připojených zesilovačů. Ale 2 ohmy už jsou hodnota, kterou by měl velmi dobrý zesilovač ustát a akceptovat bez zapínání svých ochran i při vysokých hlasitostech poslechu. U zesilovačů, kde výrobce doporučuje zapojení pouze minimálně 8 ohmových reproduktorů buďte proto velmi ostražití, přístroj je pravděpodobně velmi citlivý na nízkou impedanci připojených repro.

Tři příklady kombinací za všechny

1. Mám stereo zesilovač, u kterého výrobce doporučuje připojení minimálně 4 ohmových repro a do těchto 4 ohmů umí poslat 120W. Je vhodné zvolit reprosoustavy s nominální impedancí 8 nebo 6 ohmů, citlivostí 89dB/m/W a jmenovitým příkonem kolem 100W. A jistě nehrozí při provozu žádný problém.

2. Koupil jsem AV receiver, který dodává 7 x 80W do 8 ohmů a výrobce doporučuje připojit minimálně 8 ohmové repro. Bez promyšlení zvolím jako hlavní přední reprosoustavy pár, který má nominálně 4 ohmy a citlivost 87dB/m/W. Je pravděpodobné, že zvolená kombinace bude při lehce vyšších hlasitostech přestávat reprodukovat zvuk, protože ochrany AVR již nízkou impedanční zátěž zaznamenají a zesilovač vypnou. V extrémním případě, např. náhodném větším otočením regulace hlasitosti při domácí párty riskujete jen kouř z ne zrovna levného AV přijímače, tedy jeho zničení.

3. Mám velké, 8 ohmové sloupové reprosoustavy s citlivostí jen 85dB/m/W a nominálním příkonem 150W. Připojím k nim po dědečkovi zděděný zesilovač s 35 waty dodanými do 4 ohmů. Můžeme v tomto případě předpokládat nedostatečný výkon zesilovače, který bude už i při běžné hlasitosti hrát na úrovni své limitace. Je pravděpodobné, že při nastavení vysoké hlasitosti bude zesilovač již natolik reprodukci zkreslovat, že parazitní signály poslané do reprosoustav zničí jejich výškové reproduktory. Tedy paradoxně „slabý“ zesilovač může zničit „silné“ bedny.

Závěrem rychlé doporučení

Jednoduché, přímočaré a jasné doporučení pro výběr kombinace reprosoustav a zesilovače zní: najděte zesilovač, který je schopen dát jmenovitě alespoň 100W do 8ohmů a nevadí mu zátěž 2 ohmy, mezi reprosoustavami vybírejte ty citlivější, řekněme nad 90dB/m/1W, s nominální impedancí 8ohmů a jmenovitým příkonem v rozmezí 100-150 watů. Jejich kombinace bude ideální.Více na: http://avmania.e15.cz/zesilovac-a-repro-pravidla-parovani#utm_medium=selfpromo&utm_source=avmania&utm_campaign=copylink

Thorens TD-240 na HI-FI Voice.cz


Co mají společného zapalovače, foukací harmoniky a gramofony? Pokud očekáváte 
vtipnou pointu, zklameme vás – společným jmenovatelem je pouze to, že na všech 
těchto produktech už od počátku 20. století můžete najít jednoduché logo 
švýcarské firmy Thorens. Ačkoliv první gramofon opustil firmu v roce 1903, 
prvopočátky produkce najdeme v městě Sainte-Croix ještě o 20 let dříve. To je 
věru úctyhodná tradice. A navíc přestože zdaleka nejvíce firmu proslavila výroba 
gramofonů, k dostání je i omezený, ale o to precizněji pojatý sortiment 
elektroniky nejvyšší kategorie. Nutno říci, že na jeden švýcarský podnik jde o 
úctyhodný soubor skutečností.


Moderní doba přeje jednoduchým, rychlým a snadným řešením a mnoho takových se 
objevuje i v oblasti přehrávání vinylových desek, která ještě ne tak dávno 
platila za ráj milovníků pomalého, složitého a komplexního laborování se 
správnými nastaveními a dalšími prvky. Proto i poměrně ortodoxní výrobce, jako 
je právě švýcarský Thorens, nabízí ve svém katalogu dostupný, plně automatický 
gramofon, na němž po vybalení stačí odvést minimum práce, a můžete se ponořit do 
zvuku černých desek.


 


Model TD 240-2 je na první pohled konzervativní, velmi klasicky pojatý 
gramofon. Nicméně přichází již osazený solidním raménkem i přenoskou, navíc 
zcela seřízený, takže stačí udělat několik jednoduchých kroků dle návodu a začít 
si jen užívat.


Důstojnému vzhledu TD 240-2 dominuje masivní sokl s rozměry 44 x 36 cm, spolu 
s mocnými nožkami vysoký 12,5 cm. Zvláště v leskle černém provedení přímo září 
hodnotou. I když nutno přiznat, že zrovna tahle varianta se zašpiní a zapráší 
snad i při pouhém pohledu – pokud tedy nenajdete způsob, jak propašovat desku 
pod zavřený protiprachový kryt. Mechanické stabilitě kromě umístění nožiček 
v nejzazších rozích pomáhá i celková hmotnost 8,5 kg, z níž téměř 3/4 kilogramu 
připadá na hliníkový talíř s průměrem 12". Ze zadní strany šasi vede napevno 
připojený signálový kabel „tkaničkového" typu, externí napájecí zdroj pomáhá 
udržet rušivé signály co nejdále od míst, kudy prochází signál.


 


Z výroby je gramofon osazen raménkem Thorens TP 19-1, na jehož headshell je 
přimontována MM přenoska Audio Technica AT-95E. Vybavení je tedy vcelku 
základní, plně však odpovídající cenové třídě a zaměření tohoto gramofonu. Pohon 
skrytý v dutinách šasi je řešen klasickým plochým řemínkem, talíř pomocí něj 
roztáčí elektronicky řízený DC motor. Umí pracovat ve třech rychlostech – 33 / 
45 / 78 a uspokojí tak majitele všech druhů vinylů.


 


Pro ty, kteří se bojí, že by snad mohli mít jakýkoliv problém při nastavování 
gramofonu, bychom měli popsat to, jak probíhalo úvodní kompletování a 
seřizování. 1/ vybalení gramofonu, 2/ nasazení protiprachového krytu, 3/ 
nasazení talíře, 4/ otočení kolečka antiskatingu a přítlaku na hodnoty dle 
manuálu, 5/ připojení napájecího zdroje a předzesilovače a konečně 6/ spuštění 
prvního vinylu. Celá epizoda dohromady kvůli šetrnému rozbalování trvala asi pět 
minut. Ano, od stavu „zabaleno" do stavu „hrajeme" pouhých pět minut, pokud 
budete postupovat dle návodu.



Zvukové kvality Thorens TD 240-2 jsme posuzovali na integrovaných 
zesilovačích Audiomat Opéra Reference 12 a NAD C370, signál jim připravoval 
phono předzesilovač Blue Horizon Profono. Kabely mezi phonem a zesilovačem dodal 
Eagle Cable, k reprosoustavám pak ProAc. O filtraci napájení se postaral Xindak 
XF-2000B
. Z reprosoustav jsme použili redakční Harbeth 
Monitor 30
 a Xavian 
Bonbonus
, krátce také aktivní Genelec G Two.


 


Krásný hlas Kate Bush v „The Sensual World" („The Sensual World" | 1989 | EMI 
| 7 93078 1) se k vám nese velmi civilním, přirozeným způsobem. Je to i díky 
skutečně skvělé mechanické stabilitě celého gramofonu, kolem kterého můžete 
téměř tančit a přitom přenoska i díky dobře vyřešenému zavěšení zůstává v klidu. 
To znamená, že čtení drážek probíhá v klidu a do přednesu se nemíchá nežádoucí 
šum a ruch. Čistotu mechanické části Thorens TD 240-2 doplňuje střízlivý 
charakter Audio Technica AT-95E, přenášející vokál s tonální věrností a se 
slušným rozlišením v poměru k cenové třídě.



Aby nevznikl dojem, že TD 240-2 spolu s AT-95E nabízí sucharskou reprodukci 
(byť o ždibec lepší přenoska typu Ortofon 2M Red by mohla být skvěle pojatému 
šasi s dobrým raménkem ještě lepším partnerem), podívejme se na „Rhapsody in 
Blue" (George Gershwin | Slovenská filharmonie | OPUS | 1975 | 9110 0385). Piano 
Josefa Hály je autoritativní, barevně saturované, i když si Thorens drží 
pečlivou kontrolu nad nahrávkou a nepřehání to ani s objemem, ani 
s dramatičností reprodukce. V tomto klidném zvukovém rozpoložení ale o to více 
vynikne dynamika nástroje, jednotlivé tančící tóny jsou skutečně samostatnými 
zvuky, nesplývajícími ve zvukovou masu.


 


Závěsy vašich reprosoustav prověří i skvěle sejmutý masivní buben v úvodu 
„Lion in Winter" (Bee Gees | „Trafalgar" | MFSL | 1-263). Potom už jistě 
nebudete moci říct, že Thorens má nedostatek objemu nebo důrazu, jeho kontrola 
ale odfiltruje nežádoucí nepřesnosti, takže zbude právě a jen to, co je na 
nahrávce. Někomu se u vinylu může líbit právě onen příval něžného, vřelého 
objemu, pak ale bude muset sáhnout po jiném gramofonu, jiné přenosce nebo třeba 
po elektronkovém „barevném" phono předzesilovači. Umírněnější charakter 
samotného přístroje ale dává o to více prostoru nahrávce, je-li navíc dobře 
upravená jako právě celé album „Trafalgar", je to radost poslouchat – s výborným 
Blue Horizon Profono vyniknou i drobné detaily, nahrávka zůstává čistá a 
přehledná.



Thorens TD 240-2 si vede stejně dobře napříč celým pásmem, jak ukazuje 
„Yebo!" (Art of Noise | „Below the Waste" | 1989 | Polydor | 839404-1). Mužský i 
ženský vokál jsou nedílnou součástí homogenního zvuku, je mezi nimi ale dost 
vzduchu, aby oba působily jako skutečné hlasy s hloubkou a objemem. Celkové 
ladění opět sází spíše na realističnost, než na hezký, přibarvený přednes. 
V nahrávce je díky přesné artikulaci syntetických tónů cítit precizní rytmus, 
pulsující a strhující, dodávající nahrávce řád a plynulost. Vše je navíc snadno 
čitelné, zvuky se neztrácí a mají svá jasné místa v prostoru i čase 
nahrávky.


 


Kovové běsnění v úvodu slavné „Time" (Pink Floyd | „Dark Side of the Moon" | 
1978 | Supraphon | 1 13 2224 ZD) má v sobě onu zvonivou naléhavost, přesto 
zůstává naprosto neagresivní, hladké a čisté. Při prvním poslechu se vám sice 
může zdát, že i když kov je tu skutečně kovem, tak trocha „akčnosti" a snad i 
mírně tvrdší podání by reprodukci posunuly dopředu. Po delší době poslechu ale 
naopak oceníte daný charakter, který není laděn na prvoplánové oslnění, ale 
naopak ideálně vyhovuje dlouhým a dlouhým hodinám, stráveným roztáčením 
vinylových placek.


 


Thorens TD 240-2 je nádherný gramofon – robustní, dobře zpracovaný, zvláště 
v lesklém černém provedení jde o ztělesnění klasického noblesního pojetí. 
Z výroby přichází také v podstatě seřízený (stačí následovat standardizovaný 
manuál), vybavený solidním raménkem a ucházející, byť ne výjimečnou přenoskou 
(ta by si snad jako jediná zasloužila, i kdyby to snad vedlo k vyšší ceně, 
vyměnit za o kousek kvalitnější). Celé provedení je prostě určeno těm, kteří by 
se do vinylu rádi zamilovali, ale jejich zkušenosti jsou zatím malé, případně 
nemají přebytek času a vůle pohrávat si s různými kombinacemi mnoha nastavení, 
aby dostali ze svého gramofonu to nejlepší (zájemcům o hraní je určen mechanický 
protějšek TD 235). Plná automatizace provozu přináší instantní vinylovou radost, 
navíc zabalenou do perfektní kontroly zvuku a příjemného, poklidného charakteru. 
Za dané peníze je Thorens TD 240-2 cestou mezi dospělé gramofony s možností 
pokročit na daném šasi v případě potřeby ještě výše.


Kč 15 790,- - základní černé provedení


Kč 16 990,- - americký ořech / lesklé černé provedení


--- --- --- --- ---


KLADY


+ elegantní klasický design


+ absolutní jednoduchost nastavení i provozu


+ poklidný, příjemný zvuk


+ přesná mechanika automatického spouštění a vypínání


ZÁPORY


- trochu lepší přenoska v základu by krásný gramofon skvěle doplnila


--- --- --- --- ---


VIZITKA PRODEJCE


Horizon Trading Prague


www.horizontrading.cz –

horizontrading@email.cz

Ortofon: Vyždímejte z desek, co se dá

Moderní vinyl nahradil původně používané fonografy koncem 40. let, kdy se nahrávací a řezací technika zdokonalila natolik, že umožnila záznamu překročit omezení 8kHz a dostat se až na 14kHz - to předznamenalo začátek “high fidelity”.  V roce 1948 se poprvé objevila na trhu mikrodrážka. Ta vyžadovala lepší materiál (dnešní vinyl), nové záznamové hlavy, jiný způsob nahrávání na celou stranu desky a také nové gramofony, které uměly přehrávat 33 rpm. Přineslo to rovněž s sebou drastické snížení hmotnosti vložek - s dřívějšími šelakovými deskami nebyly vyjímkou ani síly, působící na hrot více než 100 gramy...

The article is available in English english version

Ortofon: Vyždímejte z desek, co se dá

Žádná jiná přenosková vložka nehrála v roce 1958 tak, jako Ortofon SPU - konkurenci tehdy utekla na míle daleko. Také dnes má SPU stále svůj snadno rozpoznatelný charakter se sytým basem, transparentními výškami a spoustou oněch obtížně definovatelných kvalit, které si uvědomíte, až se pořádně zaposloucháte.

Ortofon

Zabrousí-li člověk do světa vinylu, nemá šanci se Ortofonu vyhnout. Ať už jde o o mono mastering The Beatles nebo nejfajnovější audiofilské kousky, dánský Ortofon je u všeho, a pokaždé se stane jakýmsi etalonem, proti kterému se ostatní poměřují. Jsem proto rád, že mohu alespoň takto - očima respektovaného výrobce - přinést pohled na na nejstarší audiofilské médium.

Principy přenoskových vložek

Za tu dobu, co gramofony existují, se základy konstrukce vložek změnily jen pramálo. V zásadě se setkáváme se dvěma přístupy:

Ortofon

 

Moving Magnet (MM) je vložka s pohyblivým magnetem - chvějka s hrotem snímá tvar drážky a hýbe magnetem v poli cívky (obvykle se v tělese vložky nacházejí cívky dvě). MM je snadnější na výrobu, ale má těžší chvějku, takže není považována za tak precizní. Má ale své výhody - má vysokou výstupní impedanci >40kohmů, takže nepotřebuje phono předzesilovač, a při opotřebení si můžete chvějku s hrotem sami jednoduše vyměnit.

Ortofon

Moving Coil (MC) je vložka s pohyblivou cívkou. Výrobně je náročnější a vyžaduje citlivé operace, prováděné lidskou rukou, takže je pochopitelně dražší. Celková její konstrukce je lehčí a křehčí a obecně je považována za dokonalejší. Nevýhodami jsou vyšší náklady na pořízení a nemožnost si vyměnit hrot v domácích podmínkách.

Funkčně je princip MC obrácený proti MM - závity cívky jsou součástí chvějky a pohybují se v pevném magnetickém poli. Generované výstupní napětí je velmi nízké, v řádu milivoltů, takže MM vložky potřebují kvalitní předzesilovač. Také výstupní impedance je typicky jen okolo 5 ohmů.

Ortofon

Snímání drážky

Drážka gramofonové desky je opravdu jen drážka. Podobně jako když vezmete klacek a vyryjete jím rýhu v rozměklé půdě. Řezací hlava převádí analogový signál na mechanický pohyb ve dvou osách - řezací hrot tak tvaruje drážku do stran a svisle, vytvářejíc záznam. Přenoska pak nedělá nic jiného, než že tento záznam snímá stejným způsobem, tedy snímáním výchylek hrotu do stran a nahoru a dolů. Na obrázku zvětšené drážky nahoře si rovněž můžete všimnout černých skvrn, které představují nečistoty ve vinylovém materiálu a které ovlivňují kvalitu zvuku.

Hrot je zásadní element celého systému: je to jediná část přenosky, která se dostává do kontaktu s deskou. Přesnost jeho čtení určuje, jaká "data" přenoska zpracuje. Podle tvaru hrotu (některé příklady vidíte dole na obrázku) a stupně jeho vyleštění se dá optimalizovat kontaktní plocha mezi hrotem a drážkou. Univerzální řešení pro všechny desky neexistuje, protože drážky v minulosti nebyly nijak standardizovány, takže se jejich úhly a poměry často liší. Kdo to myslí s vinylem opravdu vážně, má většinou po ruce několik typů vložek, které volí podle typu přehrávaného materiálu.

Ortofon

Dánský Ortofon tvrdí, že hrot by měl být pokud možno v co největším kontaktu s plochou drážky, na což sférické nebo eliptické hroty nestačí. Proto je potřeba opracovat kousky diamantu do tenších a subtilnějších tvarů a vyleštit je na správných místech - proces, který velmi snadno začne značně navyšovat cenu hrotu. Vrcholem řady hrotů Ortofon je technologie Replicant 100, o kterých je tvrzeno, že dokáží kopírovat pohyby řezací hlavy a tak dostat z drážky maximum.

Někteří výrobci, ve snaze ušetřit, používají pouze diamantový mikrohrot, upevněný na kovovém tělese. Problém je, že z pohledu delikátního záznamu vzroste hmota celého systému hrot/chvějka, což má obvykle za důsledek ztrátu schopnosti reagovat dostatečně pružně na změny v tranzientních signálech. Pro high endové aplikace je tudíž potřeba dávat pozor na to, jaký vložka hrot skutečně má.

Ortofon

Chvějka je jakýmsi prostředníkem mezi snímacím hrotem a elektromagnetickým systémem vložky. Její rameno musí být co nejpevnější a současně co nejlehčí. Standardem jsou hliníkové chvějky, přesnější výrobky používají rubín nebo boron. Dražší tady automaticky neznamená lepší - každý z materiálů má svůj "zvuk", takže je potřeba si odzkoušet, který více vyhovuje.

Rezonující chvějku musíme včas utlumit, jinak hrozí, že další signál bude přemaskován stále ještě doznívající rezonancí signálu předcházejícího (mluvíme zde o milisekundách). Tlumící prvky naneštěstí jako obvykle vnesou do zvuku svůj otisk. U Ortofon používají Lexan DMX, lakovaný klavírním lakem, což je polykarbonátová pryskyřice, kterou lak vyztužuje, nebo WRD systém (Wide Range Damping, širokospektrální tlumení), což je sendvič two pryžových absorbérů a disku mezi nimi. Rozdílnými činiteli tlumení jednotlivých elementů se tlumící schopnost lépe a rovnoměrněji rozprostře přes slyšitelné audiopásmo. U špičkových vložek Ortofon používá tlumení pomocí titanu a elastomeru - například v systémech TPE.

 

Jak číst technické specifikace vložek

Seriózní výrobci by měli kupujícímu dát k dispozici kompletní specifikace výrobku. Často tyto informace - zvláště u exotičtějších produktů - chybí nebo jsou neúplné. Neznamená to automaticky špatný produkt, ale mělo by to spustit ve vaší hlavě alarm a měli byste být obezřetnější. Dánský Ortofon považuje za důležité následující parametry:

Výstupní napětí  při 1kHz [mikrovolty nebo milivolty]: pokud je příliš nízké, budete potřebovat předzesilovač nebo transformátor, který signálu dodá potřebný dB zisk.

Souběh kanálů při 1kHz [dB]: indikuje, jak moc se oba kanály v operačním pásmu překrývají, tzn, čím nižší hodnota, tím lépe.

Odstup kanálů při 1kHz/10kHz/15kHz[dB]: indikuje odstup levého a pravého kanálu, čím vyšší hodnota, tím lépe. Je důležité tento parametr sledovat při různých frekvencích, protože u mnoha výrobků je tato hodnota excelentní například při 1kHz, ale odstup se výrazně zhorší při například 15kHz.

Frekvenšní rozsah [Hz]: typicky 20Hz and 20kHz

Scchopnost sledovat drážku při 315Hz [mikrometry]: vyšší je lepší

Paramerty hrotu [mikrometry]: říkají, jak moc je schopen hrot drážku kopírovat. Údaj se skládá ze dvou udávaných poloměrů - ten první definuje poloměr samotného hrotu, ten druhý definuje poloměr styku s drážkou. Hodnoty jako 5/70 mikrometrů jsou už výborné, čím vyšší druhý údaj je, tím lépe.

Přítlak v drážce [mN]: doporučení pro nastavení raménka.

Doporučená zátěž [ohms]: důležité pro správné nastavení předzesilovače.

Hmotnost vložky [g]: obvykle je třeba sečíst hmotnost vložky, headshellu a raménka a podle toho nastavit vyvážení celého systému.

Pro MM budete rovněž potřebovat znát vnitřní induktanci [mH], odpor záteže [kiloohmy], kapacitu zátěže [pF, většinou se udává včetně kabelu]

 

Ortofon

Rychlý barevný průvodce portfoliem Ortofon

Ortofon volí u většiny řad barevné kódy, které naznačují, co můžete od příslušné vložky čekat:

Red – červená řada je jakousi vstupenkou a představuje výhodný poměr ceny a výkonu

Blue – modrá vylepšuje rozsah zejména na horní části frekvenčního spektra a má přímější zvukový projev

Bronze – od bronzové čekejte typciky analogový, detailní a hřejivý zvuk

Black – černá kombinuje všechno zmíněné dohromady, referenční výrobek v dané kategorii

V MM (Moving Magnet) vložkách představuje standard série OM. Cítíte-li se být pokročilejší, sáhněte po sérii 2M, která je sázkou na jistotu, nejen díky kompatibilitě s většinou gramofonů (na vysvětlenou, 2M znamená MM). Ortofon nabízí 2M ve dvou verzích, pro upevnění shora a zespodu, v nabídce má i praktický “Plug & Play” set vložky a headshellu, který vypadá na gramofonu velmi atraktivně a jehož zapojení je otázkou chvilky. Asi nejznámější je vložka 2M Red, která má eliptický diamantový hrot, vrcholem řady MM je 2M Black, skromně označovaná za “nejlepší MM přenosku na světě”.

Ortofon

MC (Moving Coil) vložky Ortofon vyrábí už od roku 1948. Minulý rok (2014) dala firma na trh ucelenou řadu vložek MC Quintet, které si můžete jednak barevně doladit se svým gramofonem, jednak mají těla z termoplastu, neodymové magnety a nízkou vnitřní impedanci - jsou tak méně náročné na připojenou zátěž a snesou se velmi dobře s většinou předzesilovačů. Nad MC Quintet je ještě řada Cadenza, pak už se dostáváme k ortofonním highendovým vychytávkám:

MC Windfeld vznikla jako pocta konstruktérovi Per Windfeldovi. Má velmi lehký a přesný hrot typu Replicant 100, boronovou chvějku, obsahuje WRD tlumící technologii (to je ta, o které jsme psali v úvodu) a systém stabilizace magnetického pole. S MC Windfeld můžete očekávat tonální neutralitu, čisťounké výšky a bohaté textury.

Ortofon

Xpression rovněž využívá diamantový hrot Replicant 100, tentokrát v tělese v kombinaci nerezové oceli a TPE. I tady najdeme WRD systém, vysoce čisté měděné vodiče jsou kompletně zlacené. Polsuchači u Xpression vyzdvihují detailní prezentaci, zvukovou otevřenost a trojdimenzionální scénu.

Ortofon

Krásná operní diva Anna Netrebko se stala inspirací pro vložku MC Anna. V ní použil Ortofon nový výkonnější magnetický systém a  titanové tělo. A co můžete čekat? Přirozeně čistý a hedvábně hladký zvuk s dokonalou dynamikou a podáním detailu.

Ortofon

MC A95 pokračuje v tradici vložek, vázajících se na firemní jubilea - tato vznikla ku příležitosti 95 let Ortofonu. Konstruktéři se soustředili na potlačení nežádoucích rezonancí a zvýšení dynamického rozsahu. Podle komentářů uživatelů má MC A95 živý a otevřený zvuk, s extrémně čistým středovým pásmem, vynikající mikrodynamiku a analyticky analogový detail.

Ortofon

 

Ortofon

 

Báječný mono svět

Moderní vinyl nahradil původně používané fonografy koncem 40. let, kdy se nahrávací a řezací technika zdokonalila natolik, že umožnila záznamu překročit omezení 8kHz a dostat se až na 14kHz - to předznamenalo začátek “high fidelity”.  V roce 1948 se poprvé objevila na trhu mikrodrážka. Ta vyžadovala lepší materiál (dnešní vinyl), nové záznamové hlavy, jiný způsob nahrávání na celou stranu desky a také nové gramofony, které uměly přehrávat 33 rpm. Přineslo to rovněž s sebou drastické snížení hmotnosti vložek - s dřívějšími šelakovými deskami nebyly vyjímkou ani síly, působící na hrot více než 100 gramy.

V mono mikrodrážce je signál řezán pouze v jedné ose - znamená to, že typická drážka ve tvaru V má konstantní hloubku i šířku, a neobsahuje (narozdíl od sterea) žádné informace ve svislé ose. Úhel V-drážky je desku od desky lehce jiný, v zásadě se ale pohybuje okolo 90°, minimální šířka bývala obvykle okolo 50µm, až do konce 60. let. Poslední revize standardů mikrodrážky z osmdesátých let snížily minimální šířku na 30µm.

Pokud přehráváte mono desku pomocí stereo vložky, nemáte prakticky šanci dosáhnout identické informace v obou kanálech - problémy jako přeslech kanálů, šum, fázové posuvy, antiskating a zkreslení vám to znemožní. Jakákoli rozdílnost informací v kanálech se pak projeví jako částečně nestabilní a nekonkrítní zvukový obraz. I když některé z těchto problémů lze omezit přepínačem mono, všech se nezbavíte.

Zvuk stejné desky, přehrávaný mono vložkou, je zmíněných potíží zcela prostý. Zvukový obraz bude vždy pevnější, stabilnější a informačně bohatší.

Další důležitou předností mono vložky před stereo vložkou je její nevšímavost vůči vertikálním pohybům v drážce. Drážka má sice konstantní hloubku, ale tím, jak se variabilně mění její šířka, má v úské drážce tendenci vytlačovat hrot směrem nahoru, což stereo vložka vyhodnocuje jako signál, i když tam žádný není. Podobně se chovají u různé nečistoty a prach, který snímací hrot nutí poskakovat nahoru a dolů. Mono vložka je vůči těmto chybám inertní.

Většina desek z prvotní éry mikrodrážky byla přehrávána eliptickým hrotem. Podle Ortofonu ale může přehrávání mono desek, a to dokonce i těch z 50. let, vysoce profitovat z tenkých typů hrotů, zejména co se podání vysokých kmitočtů týká. Tenký hrot redukuje i onen zmíněný efekt vytlačování hrotu nahoru velmi úzkou drážkou.

Ortofon

The Beatles

Jednou z nevyznačnější událostí ve světě vinylu byla 2014 reedice The Beatles. Elpíčka v kolekci The Beatles in Mono Box byly, podle Grammy oceněného Seana Magee ze studií Abbey Road, řezány na minimální drážku 60µm. Některé, pokud místo dovolilo, dokonce na minimum 70µm nebo 80µm. Podle Seana se povrchový šum desky z hloubkou snižuje, proto byl použit řezací hrot s radiusem pouhé 4µm..

Takový typ drážky umožňuje použití většiny moderních mono vložek - chcete-li ale vyždímat ze záznamu maximum, potřebujete skutečně tenký hrot - u Ortfon tyto nároky splňuje MC Cadenza Mono nebo hrot Shibata ve speciálně vyvinuté 2M Mono SE.

2M Mono SE byla použita Grammy oceněnými Seanem Magee a Steve Berkowitzem při masteringu LP The Beatles ze čtvrtpalcových analogových pásů.

Pokud se chcete stát opravdovým expertem na problematiku vinylu, doporučuji si prostudovat velmi podrobné webové stránky Ortofonu, kde najdete spoustu postřehů a tipů.

Zdroj:

 

V roce 1948 Ortofon vyvinul svou první MC vložku - od té doby jich dal na trh více než 300 různých typů. Výrobní jednotka Ortofon v dánském Nakskov kombinuje ultramoderní vybavení s lidským know-how, což garantuje vysokou kvalitu finálních výrobků. Dnes je Ortofon nejen jeden z leaderů přenoskového byznysu, ale zabývá se i vývojem a výrobou sluchových pomůcek. www.ortofon.com

Kontakt:

Horizon Trading Prague s.r.o., tel: +420 606346822 / +420 222715959, www.ortofonaudio.cz

Nový gramofon od TEAC nese označení TN-200

Za cenu 8 990 Kč nabízí Teac svůj nový model TN-200. Tento kompaktní, cenově velmi dobře nastavený gramofon Vám přinese spoustu radosti při poslechu kvalitních vinylových nahrávek.

TN-200 je manuální gramofon s rigidním šasi, který je vyráběn v černém grafitovém provedení. Gramofon je postaven na čtveřici stavitelných nohou s absorbcí nežádoucích otřesů.

TN-200 využívá dvourychlostního, přepinatelného pohonu (33/45 otáček), přenášeného řemínkem od přesného DC motoru. Raménko má délku 223 mm a přítlak je stavitelný v rozmezí 0-5g, při definované váze přenosky mezi 3.5-6.5g . Požitá je MM přenoska, předinstalovaná z výroby. Jako bonus můžeme považovat USB výstup, který umožní přenos hudby ( a její uložení) do souborů na Mac nebo PC. TN-200 má také vestavěný phono ekvalizér (přepinatelný LINE/PHONO). Všechny konektory jsou zlacené.

Nový gramofon od TEAC nese označení TN-200
 
 
 
 
Nový gramofon od TEAC nese označení TN-200
 
 
 
 
Nový gramofon od TEAC nese označení TN-200
 
 
 
 
Nový gramofon od TEAC nese označení TN-200

 

DVA NOVÉ ELEGANTNÍ SLIM RECEIVERY MARANTZ

MARANTZ UVÁDÍ DVA NOVÉ ELEGANTNÍ SLIM RECEIVERY A PRVNÍ MODEL KLASICKÉ KONSTRUKCE Z NOVÉ MODELOVÉ ŘADY 2015.  

 

 

Eindhoven, 29. Červen 2015 – Marantz, přední světový výrobce vyspělých zvukových zařízení pávě oznámil uvedení tří nových modelů síťových AV receiverů, čímž dal jasný signál spuštění svých dlouho očekávaných novinek.

 

NR1606 a NR1506 Slim síťové AV receivery byl vyvinuty specielně pro ty, kteří chtějí kvalitní zařízení a k tomu ještě skvělý design. Stejně tak nový SR5010 nabízí mohutný zvuk z plnohodnotné velikosti a je vybavený ještě větším množstvím funkcí pro skutečně náročné uživatele. Všichni nováčci v pelotonu využívají nejmodernější technologie s podporou bezdrátových připojení, snadnou obsluhou a energetickou nenáročností. A samozřejmě hrají tak, jak by měl Marantz hrát. Protože o hudbu tu jde především.

Elegantním a sofistikovaným zjevem se prezentuje nový Slim AV receiver NR1506 vybavený pěti výkonovými stupni po 85W výkonu, což představuje dostatečný potenciál pro mohutné a přesné basy a současně dostatek detailů. Díky vestavěným modulům pro BT a Wifi otevírá NR1506 dveře mnoha zdrojům poslechu, včetně internetového rádia, Spotify Connect a AirPlay. Přehrávat lze i hudební složky uložené na domácím serveru nebo PC, popřípadě i jakékoli úložiště s certifikací DLNA. Hratelný je prakticky jakýkoli formát a to včetně bezeztrátových FLAC, ALAC, AIFF a Wav192kHz/24a dokonce i DSD. USB vstup na předním panelu disponuje schopností digitálního přenosu nejen z iPhonu a iPodu.
Video sekce plně podporuje budoucí formáty 4K UltraHD rozlišení spolu s poslední specifikací HDMI 4K 50/60Hzpass-through a podporou HDCP 2.2, která je podmínkou pro přehrávání 4K záznamů s platnými autorskými právy. Současně podporuje také HDR(High Dynamic Range) a Wide Color Gamut compatibility, klíčové komponenty BT.2020 4K Ultra HD video specifikace. Celkem 6 HDMI vstupů, včetně jednoho na předním panelu, podporuje HDCP2.2, což umožní připojit moderní zdroje jako BD přehrávače anebo streamovací set-top-boxy. Nastavení je jednoduché i díky hybridnímu GUI, Setup Assistant a v neposlední řadě také legendární kalibraci Audissey MultEQ, nemusíte proto studovat manuál, stačí následovat instrukce na obrazovce. K obsluze přístroje lze také použít aplikaci Remote App, volně stahovatelnou pro Andriod i iOS. Současně je NR1506 vybavená SmartECO modem, který dokáže automaticky uspořit značnou část energie bez vlivu na reprodukci jako takovou.

Vyšší model NR1606 sdílí totožný design, ovšem jeho výbava zahrnuje ještě více funkcí a vlastností pro náročnější uživatele. Asi nejvýznamnější změnou je celková koncepce 7.1 spolu s výbavou Dolby Atmos dekodérem a Dolby Surround upmixerem, což nabídne dechberoucí tříprostorový zvuk díky horním reproduktorům nebo speciálním Dolby Atmos reproduktorům s horním vyzařováním. Navíc je plně připravený pro DTS:X a DTS Neural:X upmix, který umí vytvořit kolem posluchače kompaktní a plně trojrozměrné zvukové pole bez ohledu na počet instalovaných reproduktorů (více informací najdete na www.marantz.com/dtsx ). NR1606 nezůstává pouze v zajetí zvuku, receiver je vybavený také výkonnou sekcí pro zpracování obrazu, přepočet analogového vstupního signálu na digitální až po full HD 1080p a dokonce i 4K Ultra HD pro jedinečný zážitek. Celkem osm HDMI vstupů pokryje veškeré potřeby pro bezeztrátový přenos A/V signálu, více zdrojů už nevyužije nikdo. NR1606 je oproti nižšímu modelu také dvou zónový a je vybavený Marantz Advanced Graphical interface pro pohodlnou a kompletní obsluhu přístroje.

SR5010 Nekompromisní výkon, neskutečná zábava

Jako první nováček modelové řady 2015/16 klasických rozměrů je tento 7.2 kanálový síťový AV receiver vybavený neuvěřitelným výkonem 180W pro každý z celkem sedmi kanálů. Je vybavený stejnými funkcemi jako jeho štíhlí bratři, ovšem z pohledu zvuku se s ním hubeňouři nemohou měřit. A nemluvíme zde jen o čistém výkonu, rozdílem je především použití vyladěných součástek, pečlivě vybíraných z hlediska parametrů v reálném provozu. Veškeré signály jsou vylepšovány pomocí patentované konstrukce HDAM, pracující na principu proudové zpětné vazby. Právě díky této konstrukci nabízí přístroj vynikající výkon při zanedbatelné úrovni šumu v plně diskrétní konfiguraci a široký kmitočtový a dynamický rozsah.
Dalším rozšířením možností je druhý HDMI výstup, díky kterému je možné připojit projektor nebo další TV, ve výbavě nechybí ani 7.2 pre-out a RS232 konektor ideální pro instalační účely.
Všechny tři nové modely AV receiverů Marantz budou dostupné v černé a stříbro-zlaté barvě.

Heco Ascada 2.0 - aktivní reprosoustavy

 

 

Heco Ascada

Výrobce značky Heco v této době přichází s novinkou šitou jako na míru pro dnešní dobu a mladou generaci. Heco přichází na trh s aktivními reprosoustavami špičkové kvality. Jedná se o 2-pásmové aktivní reprosoustavy s celkovým výkonem 140W. Podstatné je ovšem bohaté vybavení: digitální i analogové vstupy, výstup pro subwoofer. Bluetooth bezdrátová technologie 4.0 standard aptX pro velmi kvalitní přenos v CD kvalitě, USB vstup, regulace korekcí a to vše s dálkovým ovládáním.
Luxusní klavírní lak v černém a bílém provedení, tvar reprosoustav a bohaté vybavení.....to vše za skvělou cenu.

Doufáme, že i Vám tento produkt přinese mnoho kvalitní zábavy do vašich domovů. 

Supra Cables

Švédsko, krásná severská země drsného podnebí a krásných blondýnek. A také jednoho významného výrobce hi-fi kabeláže, v Čechách víc než oblíbeného. Supra Cables.

Do roku 1976 reproduktorový kabel neměl žádnou identitu. Nejpoužívanější jednoduché kabely byly většinou o velikosti 2*0,5mm nebo v lepším případě 2*0,75mm. Firma Supra v tomto roce 1976 přišla se zcela novou výrobní koncepcí a uvedla na trh jako první výrobce kabelů model Classic 2*2,5mm. Po uvedení tohoto kabelu, přišly na trh další patentované nápady ze Supry.

Byl to, symetrický - XLR konektor SWIFT, nylonové oplety na kabely, nová koncepce reproduktorového kabelu PLY, síťový kabel LoRad, design reproduktorového kabelu SWORD atd.

Důležitou zprávou pro všechny příznivce této značky je fakt, že po mnoha letech společnost Supra mění v České a Slovenské republice distributora - stala se jím pražská firma Horizon Trading Prague s.r.o. Již v tomto týdnu bude k dispozici kompletní sortiment produktů Supra u tohoto nového prodejce. Více info na www.horizontrading.cz, respektive www.supracables.cz.